OMEDVETEN KOMPETENS

 

Nyligen sa min kollega om en coach under utbildning att hon var omedvetet kompetent. Jag blev nyfiken och började fundera över vad det kunde vara. Under den kommande veckan fick jag uppleva det flera gånger – vilken synkronicitet!

 

Omedveten kompetens har visat sig, för mig, som ett kunnande eller beteende där personen i fråga inte är medveten om sin förmåga.

 

Jag tror att ”presterare” och ”inre kritiker” kan blockera upplevelsen av våra förmågor. Vi har alla fantastiska resurser och kompetenser inom oss, men vi är endast medvetna om en bråkdel i taget. Här vill jag gärna referera till Freuds isberg. Freud menar att vi har 80 % av vår kapacitet/minne/resurser (läs även kompetens och förmåga) i vårt omedvetna d v s isbergets massa under vattenytan. Det betyder således att vi bara är medvetna om 20 % av vår kompetens.

 

Ett sätt att få syn på mer av sitt isberg är att be om feedback. Oftast ser andra mer av oss än vad vi själva gör. Har vi dessutom en ”presterare eller ”inre kritiker” så kan de hålla kvar oss i ovisshet och omedvetenhet. Här tycker jag coachande handledning är en lysande metod för att medvetandegöra kompetenser och förmågor. Som coach får jag möjlighet att reflektera samt får feedback på mitt agerande, mitt beteende och min kompetens. Styrkorna hedras och utmaningar ges på utvecklingsområden. Som coach blir jag då mer medveten och stärkt i min profession.

 

Vad har du för omedveten kompetens?

Hur kan du få syn på den?

 

sAnn


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback